vrijdag 12 maart 2021

CREA 5221

 De letter "E"

Vandaag alweer de letter "E". Gelukkig hebben we voor iedere letter twee weken de tijd, want vorige week was het er niet van gekomen. De gehaakte letter en de bijbehorende tekeningen waren wel klaar hoor, maar het blogje moest nog geschreven worden. Daar neem ik graag even de tijd voor, want ik wil het met plezier en zonder haast maken.

De letter "E" was geen lastige letter om te haken, rechttoe rechtaan. Ik kan me trouwens voorstellen dat leren lezen best een moeilijke opgave kan zijn. Voor kinderen, maar ook voor anderstaligen die het Nederlands willen leren. Ik heb een tijdje vrijwilligerswerk gedaan bij een AZC. Ik gaf daar Nederlandse les en het viel me op hoe snel de mensen zich de taal eigen maakten. Diep respect daarvoor!
Ik had het bij de letter "C" al even over de verschillende manieren waarop de letter uitgesproken kan worden. Bij de "E" is dat ook het geval. Kijk maar eens naar de volgende woorden:
PEN
EET
ETEN, in dit woord zelfs twee verschillende uitspraken van de "E".
Het lijkt me niet eenvoudig om dit te leren terwijl je eigen taal bijvoorbeeld Turks is.

Voor de letterkist heb ik de volgende items toegevoegd:







En... ik kon ook weer een woord maken van de tot nu toe gehaakte letters. Uiteraard kan ik niet alle bestaande woorden laten zien, maar zo nu en dan laat ik er eentje voorbij komen. En dan in het bijzonder woorden waarvan ik denk dat ze kinderen zullen aanspreken.




Heel spontaan, zonder dat ik het in de gaten had, ontstond er ook nog een ander haakwerkje met de letter "E". Breimeisje Akkelien attendeerde mij daarop toen ik haar mijn mini kunstwerkje liet zien.




 
Ik zat met het woord unicorn engeltje in mijn hoofd, maar Akkelien riep enthousiast:"Oh, dit is ook leuk voor de letter "E", eenhoorn meisje." Dit eenhoorn meisje show ik graag, want ik heb er met zoveel plezier aan gehaakt. Vooral de krullen met het verloopgaren vond ik geweldig om te doen.

En nu op naar de letter "F". Dankjulliewel voor het lezen van mijn blog en een heel fijn weekend allemaal❤

Groetjes van Lydia

9 opmerkingen:

  1. Ja de letter E is inderdaad lastig voor anderstaligen. Ik vind sowieso dat wij een moeilijke taal hebben voor ze. Want waarom hebben we twee betekenissen voor sommige woorden (school bijvoorbeeld). Het is inderdaad knap dat ze de taal soms zo snel beheersen al is mij wel opgevallen (ik heb destijds'les' gegeven aan Vietnamese bootvluchtelingen en later aan onder andere een russische vrouw) dat sommigen er weer heel lang over doen. Onze lidwoorden waren meestal het grootste struikelblok: "waarom gebruiken we die eigenlijk in een zin?" kreeg ik wel eens te horen.
    Je unicornengeltje is heel lief geworden,wat heeft ze een prachtige dos haar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je er weer een mooi lesje van gemaakt. Zo leuk om je passie voor lesgeven te zien.
    Ik vind je eenhoorn-meisje heel lief, ze heeft prachtige haren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is ze leuk geworden, Lydia! Prachtig eenhoornmeisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie letter E! En het Eenhoornmeisje is snoezig zo met die krulletjes.❤

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vorige week had ik je gemist, maar gelukkig... vandaag is er weer een prachtige gehaakte letter te zien, en mooie tekeningen erbij! Prachtig klein verhaaltje.. o, wat is leren lezen aan de andere kant ook een feest en een ontdekking!
    En dan sluit je af met zo'n mooi engeltje.. oh.. en idd een eenhoorn! Heel gaaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer een prachtige E heb je gehaakt, en zo schattig
    je lieve tekeningetjes en klein verhaaltjes.
    Wat een PRACHTIG eenhoorn meisje heb je gehaakt die
    mooi krullenbos zo leuk, inderdaad fraai met verloop garen.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt er weer een leuke les van gemaakt. Iedere herinnert het me weer aan het leren lezen van mijn dochters. Je eenhoornmeije is zo schattig met die krullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een gezellig plaatje, van het jongetje dat meloen eet, heel duidelijk :) Je eenhoorn meisje is een dotje geworden, wat gaat de tijd toch snel, vrijdag al weer de F.
    Veel plezier met voorbereiden, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen