vrijdag 8 januari 2021

CREA 5221



De letter "A"


Door mijn vriendin Akkelien van de Breimeisjes werd ik gewezen op een nieuwe uitdaging. Eens in de twee weken een letter van het alfabet. Ik moet jullie bekennen dat ik zo'n  type ben die alles mooi en leuk vindt, echter projecten afronden, dat is wel eens een "dingetje".  Maar... Ik ga de uitdaging aan en ik ga mijn uiterste best doen om het vol te houden. Gewoon, omdat het leuk is.

De letter "A". Eerst maar eens in het woordenboek gekeken welke woorden er met een "A" beginnen. Hier werd ik nog niet echt door geïnspireerd. Hoe ik erop kwam weet ik niet meer, maar ik besloot de letters van het alfabet te gaan haken. Op Pinterest zag ik allerlei voorbeelden. Platte gehaakte letters, opgevulde gehaakte letters. Ik koos voor de laatste optie en het werd zo:


Dit was mijn tweede versie. Ik had eerst een kleinere "A" gemaakt, maar dat vond ik te priegelig en het werd niet netjes. Deze letter was me wel naar de zin.

En wat doe je met letters? Daarmee leer je lezen! Toen ik nog geen kinderen had werkte ik als juf op een basisschool. Ik werkte vaak in groep 3 en ik heb veel kinderen leren lezen. Daarom wilde ik nu ook iets leerzaams doen met de letters. Ik bedacht het volgende:



De "A" van AAP.  Kinderen kunnen de letter en de afbeelding bij elkaar zoeken. Uiteraard is dit met alleen de letter "A" niet leuk, maar als je alle letters van het alfabet hebt kun je er een leuk spel van maken. Voor kinderen die al een beetje kunnen lezen maakte ik ook nog iets op de achterkant van het kaartje:




Het woord AAP in blokletters en het woord aap in leesletters. Daaronder twee zinnetjes met simpele woordjes. De woorden in de zinnen noem  je klankzuivere woorden. Zoals je het schrijft wordt het ook uitgesproken. Een voorbeeld van een niet-klankzuiver woord is lopen (lo-pun). Het leesproces begint altijd met klankzuivere woorden.

De tekening keek ik af van een tekening op mijn tablet. Voor de stevigheid lamineerde ik het kaartje!

Tot zover mijn letter "A". Wat zou het leuk zijn als ik aan het einde van het jaar alle letters van het alfabet heb. 

Bedankt voor het lezen en de groetjes van Lydia






 

 

 











12 opmerkingen:

  1. Oh, wat heb je dat leuk gedaan! En hier spreekt een echte juf... Ja, ik was vroeger ook juf en had diverse jaren groep 3. Ik zie je letters al in die kinderhandjes. Wat zou het goed zijn als ze de letters ook konden voelen.
    Supermooie A heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk gedaan, Lydia! En een prachtige letter, die A!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je eerste bijdrage is een hele mooie! Wat een leuk idee om een gehaakte en gevulde A te maken. De kaart past er perfect bij. Ik zie zo een kinderklas voor me die de letters aan het leren is. En ik heb ook wat geleerd want ik wist niet van klankzuivere en niet klankzuivere woorden ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, een heel leuk idee!
    Ik ben nu al benieuwd naar de rest van het alfabet met de bijbehorende kaartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een supergoed van je om de letter A te haken!
    Het ziet er leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat zou zeker leuk zijn, nou doe je best, wij gaan het volgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Very beautifull!! I love crochet and I love your letter! It will be nice to work together this year!
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk! Hier gaat mijn juffenhart sneller van kloppen.
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Lydia, leuk dat je dit jaar mee gaat doen,
    fraaie eerste bijdrage heb je gehaakt, mooi
    dat ze gevuld zijn dat ligt een stuk prettiger
    in een kinderhand.

    Groetjes
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook al weer zo'n leuk idee :) daar kun je inderdaad heel leuk mee spelen, super goed bedacht! Leuk dat jij ook mee doet, ik ga proberen dit jaar helemaal af te maken, iets wat me vorig jaar niet gelukt is. Groetjes en tot bij de B,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen